Współczesny rozwój technologii bardzo dynamicznie zmienia nasze życie – dotyczy to bardzo wielu dziedzin codzienności, a jedną z nich jest niewątpliwie edukacja. Uważam, że należy postawić pytania o przyszłość uczenia się i nauczania uwzględniając bardzo aktywny obecnie rozwój sztucznej inteligencji (artificial intelligence). Już dziś duża sprawność AI powoduje, iż dochodzi do sytuacji, w których nie jesteśmy w stanie dokonać jasnej weryfikacji czy jakieś dzieło (nawet sztuka) są owocem trudu człowieka i zrodziły się z mocy prawdziwie ludzkiego działania, czy też zostały wygenerowane przez algorytmy programów komputerowych. Widząc ogromny wpływ jaki AI ma na naszą codzienność, nie możemy nie brać pod uwagę jej oddziaływania na zadania stojące przed instytucjami edukacyjnymi – szkołą i uniwersytetem.
W angielskojęzycznym periodyku Studia Gilsoniana. A Journal in Classical Philosophy, (nr 2 / 2025/ 14, s. 297-333) opublikowałem tekst zatytułowany: Artificial Intelligence (AI) and the University How AI Will Change Our Approach to Education, w którym zastanawiam się czy dynamiczny rozwój AI i przejęcie przez nią różnorakich ludzkich kompetencji nie zdezawuuje pracy edukacyjnej opartej na czytaniu, przyswajaniu wiedzy, wnioskowaniu, odkrywaniu, pisaniu i tworzeniu dzieł naukowych bądź literackich? Jak zmienią się szkoły i uniwersytety pod wpływem AI? Poniżej przedstawiam polską wersje tekstu, zapraszam do lektury: